הוראות הפעלת שטח ורכב תפעולי

הוראות הפעלת שטח ורכב תפעולי

נוהל: הקמה וניהול של שטח תפעולי מוגדר

1. מטרה ותחולה

1.1. מטרה

להגדיר את הדרישות, הכללים, שלבי ההקמה ותחומי האחריות להפעלה נכונה, מבוקרת ובטיחותית של שטח תפעולי בארגון, לשם שמירה על רציפות תפעולית, בטיחות עובדים, מניעת תאונות, ועמידה בדרישות החוק והרגולציה.

1.2. תחולה

נוהל זה חל על כלל הגורמים המעורבים: מפקח השטח התפעולי, קציני בטיחות בתעבורה ,ממונה בטיחות, מהנדסי תנועה, מנהלים, נהגים, מפעילי ציוד, קבלנים חיצוניים וכל מי שנכנס או פועל בתוך שטח תפעולי מוגדר.

1.3. הגדרת "שטח תפעולי"

שטח תפעולי הוא מרחב עבודה ייעודי, סגור ומוגדר, שבו מתקיימות פעילויות כגון: לוגיסטיקה, תחזוקה, תנועת כלי רכב תפעוליים (מלגזות, גולפיות, צמ"ה), פריקה, טעינה, אחסנה ופעילות ייצורית. ניתן לראות בו X-territory – מרחב עם כללים פנימיים מחייבים, שאינו דומה למרחב הציבורי.

2. חשיבות ההסדרה

הפעלת שטח תפעולי בצורה מוסדרת נדרשת ומחייבת מהסיבות הבאות:

  • מניעת תאונות ופגיעה בנפש: תיאום תנועה, תיחום אזורים, שילוט ודרכי עבודה מסודרות מפחיתים משמעותית תאונות בתוך המתחם.
  • שמירה על רציפות תפעולית: הפעלה מתוכננת המונעת עיכובים, עומסים ופקקים פנימיים, ומאפשרת תפעול יעיל.
  • שמירה על ציוד ורכוש: תנועה מוסדרת מפחיתה פגיעות ברכבים תפעוליים, תשתיות, מתקנים וציוד.
  • עמידה בדרישות חוק ורגולציה: לרבות אחריות ומינוי מפקח שטח תפעולי וקצין בטיחות בתעבורה

3. שלבי הקמת שטח תפעולי

הקמה או הרחבה של שטח תפעולי מחייבת הליך רגולטורי מקדים מול משרד התחבורה, ומהווה תנאי בסיסי לפני תחילת תכנון הנדסי ועבודה מול רשות התמרור.

שלב מקדים-משרד התחבורה (חובה):

החברה נדרשת להגיש בקשה עקרונית לאגף הרישוי / אגף הבטיחות במשרד התחבורה, באמצעות קצין בטיחות בתעבורה או מפקח רכב תפעולי שמונה כחוק. הבקשה כוללת תיאור גבולות השטח, אופי הפעילות, סוגי הכלים התפעוליים והיקף התנועה, בצירוף הצהרת עמידה בתקנות התעבורה 95א–95ז.

בסיום שלב זה מתקבל אישור עקרוני או הנחיות מקדימות להמשך

שלב א: תכנון ואישור הנדסי (מהנדס תנועה)

מהנדס התנועה הוא הגורם המקצועי האמון על תכנון, בדיקה ואישור היבטי התנועה והבטיחות באתר, בהתאם לתקנות ותקנים.

תפקיד המהנדס

פירוט הפעולות הנדרשות

1. ניתוח סביבת האתר

מיפוי תנועות, בחינת תנאי שטח, זיהוי נקודות קונפליקט (אדם מול רכב/מלגזה).

2. תכנון זרימת תנועה

קביעת מסלולי נסיעה מוגדרים לרכבים תפעוליים, מסלולים בטוחים להולכי רגל, ואזורי האטה.

3. סימון ותמרור

הצבת תמרור 43א (כניסה) ו-43ב (יציאה), ושילוט בטיחות פנימי מחייב.

4. הכנת תכנית רשמית

הכנת תרשים זרימת תנועה מלא, תכנית סימון ותמרור על גבי מפה, ואישור הנדסי חתום.

5. ליווי ואישור סופי

יקוח על ביצוע הסימונים והתמרורים בשטח ומתן אישור סופי.

שלב ב: אישור רגולטורי (רשות התמרור המקומית)

רשות התמרור אחראית על מתן אישור רשמי להגדרת השטח התפעולי. ללא אישור זה, השטח אינו מוכר רשמית על פי חוק.

אחריות רשות התמרור

פירוט הפעולות הנדרשות

1. בדיקת הבקשה

בחינת מיקום השטח, תואם לתכנון העירוני (תב"ע) והתאמה לדרישות בטיחות.

2. אישור תמרורים

אישור הצבת תמרור 43א ו-43ב ואת כלל התמרורים הפנימיים.

3. קביעת תנאים

הצבת תנאים מוקדמים לאישור (תוספת סימון, שינוי מהירות, התקנת מעקות).

4. פיקוח ואכיפה

ביצוע ביקורות תקופתיות לאחר ההקמה וטיפול בהפרות חמורות.

4. ניהול שוטף: תחומי אחריות

4.1. מינוי מפקח שטח תפעולי

  • הגדרה: גורם מקצועי האחראי על הפיקוח, האכיפה, הבקרה והניהול השוטף בתוך השטח התפעולי.
  • כתב מינוי: מינוי רשמי על ידי משרד התחבורה המגדיר את סמכויותיו, תחומי אחריותו וגבולות הפעילות.
  • אחריות פלילית: לאחר קבלת המינוי, למפקח אחריות פלילית על השטח עליו מונה.
  • אחריות מרכזית:
    • פיקוח על תנועת כלי רכב תפעוליים ובדיקת תקינותם.
    • איתור מפגעים ותקלות תשתית.
    • אכיפת נהלי בטיחות, ציוד מיגון אישי ונהלי עבודה.
    • הדרכת הנהגים, תיעוד ובקרה של תוקף מסמכים והכשרות.

4.2. תחומי אחריות של קצין הבטיחות בתעבורה

תחום אחריות

פירוט הפעולות

1. קביעת נהלים

כתיבת נהלי הפעלה רשמיים וקביעת הסדרי תנועה, מהירויות ושילוט.

2. פיקוח על הכלים

קביעת תדירות בדיקות (כל 90-120 יום), בדיקות כשירות טכניות והשבתת כלי מסוכן.

3. הכשרת נהגים

בדיקת הסמכות לנהיגה/הפעלת מלגזה, הדרכות בטיחות תקופתיות ומבחני ריענון.

4. בקרה וחקירה

פתיחת תחקיר לכל תאונה/כמעט תאונה, ניתוח גורמים ומתן המלצות מתקנות.

5. אכיפה ומשמעת

סיורים בשטח התפעולי, מתן התראות והפסקת עבודה במקרה של סיכון.

5. נהלים והנחיות לשימוש בשטח התפעולי

5.1. רשימת מורשי תנועה

רק גורמים שהוגדרו ועמדו בתנאי הסף מורשים לנוע באזור רכב תפעולי:

  • נהגים מורשים לכלי רכב תפעוליים (מפעילי גולפיות, כלי תפעולי חשמלי).
  • מפעילי מלגזות (בעלי רישיון מלגזה בתוקף והסמכת ריענון שנתית).
  • עובדי מחסן / תפעול בעלי היתר תנועה תחומי (להעמסה ופריקה).
  • עובדי אחזקה (לצורך תיקונים, בדיקות בטיחות וטיפול בתקלות.)
  • קב"ט / ממונה בטיחות / מנהלי אתר (לצורך פיקוח, סיורים וחקירת אירועים.)
  • ספקים מורשים (קבלני לוגיסטיקה, מובילי מטענים) – נדרשים לליווי או הדרכת שטח.
  • מבקרים מורשיםחובה ליווי צמוד הכולל ציוד מגן (וסט זוהר, כובע מגן).

5.2. תנאי סף למורשי תנועה

כל מורשה תנועה חייב לעמוד בדרישות הבאות:

  • הדרכת בטיחות לשטח תפעולי.
  • אישור רפואי לפי הצורך (מלגזה / כלי כבד).
  • חתימה על נהלי תנועה פנימיים.
  • ציוד נראות מלא: וסט זוהר, נעלי בטיחות, קסדה/כובע מגן.
  • עמידה בהנחיות המפקח על רכב תפעולי.

6. נהלי הפעלת רכב תפעולי

6.1. הגדרות בסיס

  • רכב תפעולי: כלי רכב המיועד לנוע אך ורק בתוך אזור רכב תפעולי סגור, ללא יציאה לכביש ציבורי (כולל מלגזות, גולפיות, צמ"ה וכו').

6.2. כללי בטיחות מחייבים בנהיגה

נוהל

דרישה

מהירות מותרת

יש לנסוע במהירות המותרת שנקבעה באתר (לדוגמה: מלגזה 10-12 קמ"ש, גולפית 15 קמ"ש).

כשירות נהג

חובה על הרשאה חתומה מקב"ט/מנהל אתר. איסור מוחלט על נהיגה תחת השפעת אלכוהול/סמים.

העמסה

אין העמסת יתר. חובה לשמור על שדה ראייה פתוח.

האטה/עצירה

חובה לעצור לפני יציאה ממבנים, להאט ליד הולכי רגל ולשמור על שדה ראיה.

שטח מת

יש להשתמש במלווה בעת נסיעה בשטח מת או בנסיעה לאחור כשהראות מוגבלת.

חגורות בטיחות

חובה על חגירת חגורת בטיחות אם קיימת בכלי הרכב.

6.3. תחזוקה ובדיקות

  • תדירות: בדיקה תקופתית כל 90–120 יום.
  • בדיקה יומית/שבועית: בדיקת בלמים, אורות, צופר, לחץ אוויר, ומד טעינה/דלק.
  • תיקונים: אסור להפעיל כלי פגום – תיקון תקלות בטיחותיות לפני הפעלה.
  • תיעוד: חובה על פתיחת כרטיס רכב ותיעוד מלא של טיפולים ותקלות.

תקנות תעבורה 95א עד 95ז

95 א. "איזור רכב תפעולי" – איזור שבו מופעל רכב תפעולי ואשר בכניסה אליו וביציאה ממנו הוצב, באישורה של רשות התימרור המקומית, תמרור א-43 האחד מציין כניסה לאיזור רכב תפעולי והאחר מציין את היציאה ממנו;

"מפקח על רכב תפעולי" – מי שרשות הרישוי מינתה, בכתב, להיות מפקח על רכב תפעולי;

"רכב תפעולי" – רכב כמשמעותו בפקודה למעט רכב פרטי ורכב ציבורי, בין אם מותקן עליו ציוד דרך קבע ובין אם לאו, בין אם הוא מוביל מטען ובין אם הוא מסיע נוסעים, אשר ניתן היתר להפעלתו, לפי סימן זה, באיזור רכב תפעולי.

פטור מחובת רישום ורישוי תק' (מס' 8) תשנ"א-1991

95ב. רכב תפעולי פטור מחובת רישום ורישוי על פי הפקודה.

היתר לרכב תפעולי תק' (מס' 8) תשנ"א-1991

95ג. (א) המפקח על רכב תפעולי רשאי לתת היתר להפעלת רכב תפעולי שתוקפו לא יעלה על שנה אחת ובתנאי שהרכב התפעולי נבדק על ידו ונמצא כשיר לתנועה או להפעלה.

(ב) המפקח על רכב תפעולי רשאי לבטל, לשנות או להתלות כל היתר שנתן לפי סימן זה לפני תום תוקפו אם נתברר לו שבעליו, מחזיקו, מפעילו, או נהגו של הרכב התפעולי לא ציית להוראותיו.

נהיגת רכב תפעולי תק' (מס' 8) תשנ"א-1991

95ד. לא ינהג אדם רכב תפעולי, לא ישתמש בו ולא יפעיל אותו אלא באיזור רכב תפעולי ובלבד שנתקיימו כל אלה:

(1) ניתן לגבי הרכב התפעולי, לפי סוגו, היתר להפעלתו מאת המפקח על רכב תפעולי ובהתאם לתנאים שבהיתר;

תק' (מס' 3) תשנ"ב-1991

(2) בידי נוהג או מפעיל הרכב התפעולי רשיון נהיגה מתאים לסוג הרכב הנהוג או המופעל על ידו או היתר לנהיגתו שניתן מאת המפקח על רכב תפעולי;

(3) לגבי הרכב התפעולי ניתנה תעודת ביטוח בהתאם לפקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל-1970.

סמכויות המפקח על רכב תפעולי ותפקידיו תק' (מס' 8) תשנ"א-1991

95ה. (א) המפקח על רכב תפעולי יקבע לגבי הרכב התפעולי את כל אלה:

(1) משקלו הכולל המותר של הרכב התפעולי;

(2) ייעודו של הרכב התפעולי, לרבות גרירת גרורים והסעת נוסעים;

(3) מספר הגרורים שיוכל לגרור ויחס משקל כולל מותר שבין הגורר לבין הגרורים;

(4) מספר הנוסעים שיוסעו והתנאים להסעתם;

(5) מספר זיהוי על הרכב התפעולי ואופן רישומו על הרכב;

(6) אופן רישומם של המשקל הכולל של הרכב ושל המשקל המרבי הכולל שהוא רשאי לגרור;

(7) אמצעי הבטיחות ככל שימצא לנכון, כגון שרשרות בטחון, נעלי בטחון, מחזירי אור, תאורה וכיוצא באלה שיש להתקינם ברכב התפעולי;

תק' (מס' 3) תשנ"ב-1991

(8) מהירות הנסיעה המרבית של הרכב התפעולי, לסוגיו ולתכונותיו, בהתאם לתנאי השטח, שעות ההפעלה, תנאי התאורה, עומס התנועה והולכי הרגל שבאיזור רכב תפעולי;

תק' (מס' 3) תשנ"ב-1991

(9) מסלולי נסיעה ותמרורים להבטחת התנועה באיזור רכב תפעולי ככל שיראה לנחוץ;

תק' (מס' 10) תשע"ד-2014

(9א) מספר שעות הנהיגה הכולל המותר ביום עבודה ובשבוע עבודה, ההפסקות המזעריות בנהיגה הנדרשות במהלך יום עבודה ומספר שעות מזערי של מנוחה מחוץ לעבודה אחרי יום עבודה ואחרי שבוע עבודה; לעניין פסקה זו –

"נהיגה" – כמשמעותה בתקנה 168(ג);

"יום עבודה" – תקופה רצופה של 24 שעות ו"שבוע עבודה" – תקופה רצופה של שבעה ימים.

(ב) המפקח על רכב תפעולי רשאי להוסיף על הדרישות המפורטות בתקנת משנה (א) אם לפי שיקול דעתו נחוץ הדבר לבטיחות התנועה באזור הרכב התפעולי או להורות על הפסקת השימוש בו.

(ג) המפקח על רכב תפעולי ינהל כרטיס מעקב לכל רכב תפעולי שהוא נתן לגביו היתר, ובו יצוינו פרטי הרכב, לרבות הפרטים המנויים בתקנת משנה (א), לפי הענין, וכן התאריכים שבהם נערכה ביקורת תקופתית ברכב, תיקונים בו וכל פרט אחר שיראה לנכון (להלן בסימן זה – כרטיס המעקב); כרטיס המעקב יוצג בידי המפקח על הרכב התפעולי לפי דרישת רשות הרישוי.

חובת ציות להוראות תק' (מס' 8) תשנ"א-1991

95ו. בעלו, מחזיקו, מפעילו ונהגו של רכב תפעולי יקיים כל הוראה שנתן לו המפקח על רכב תפעולי לגבי הפעלתו של הרכב התפעולי.

פטור תק' (מס' 8) תשנ"א-1991 תק' (מס' 10) תשע"ד-2014

95ז. הוראות התקנות המנויות להלן לא יחולו על רכב תפעולי ועל נהגו או מפעילו, ובלבד שננקטו כל אמצעי הזהירות הדרושים לבטיחות התנועה ולמניעת כל סיכון או פגיעה כפי שקבע המפקח על רכב תפעולי: 9(א), 21(ב)(1) ו-(3), 40(א), 43, 44, 45(2), 47 – לגבי עקיפת רכב תפעולי אחר, 48(ב) ו-58(א) ובלבד שהנהג או המפעיל נקט כל אמצעי הזהירות כדי להודיע לעובר דרך אחר על כוונותיו, 70, 71(1), 72(3), (8) ו-(10), 74(ב), 75, 85, 85א, 88, 90(א) ו-(ד), 91(ה) ו-(ו), 92(ג), 97, 101, 104, 105, 106 ו-168.

הוראות הפעלת שטח ורכב תפעולי

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "הוראות הפעלת שטח ורכב תפעולי":

עייפות בנהיגה
טיפים

עייפות בנהיגה

נתונים על הקטל בדרכים שנת 2022 :כ- 240 יום מתחילת השנה, 230 הרוגים (נתונים נכונים לסוף אוגוסט 2022). רק לפני

להמשך קריאה »

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: