עצירה נכונה בשוליים

שול הדרך

שול הדרך – השטח הסמוך לשפת הכביש, שמצדו האחד נמצא הכביש ומצדו האחר אין מדרכה.

רוחבו של שול הדרך הוא עד שלושה מטרים, או עד לקצה תעלת הניקוז.

חלק מהמקרים להם מיועד השולם:

  • שול הדרך אינם מיועדים לנסיעת כלי רכב, פרט לרכב שאינו מנועי, טרקטור, ורכב איטי, המעכבים את התנועה מאחור.
  • בכביש צר כשאין אפשרות מעבר לשני כלי רכב הבאים מכיוונים נגדיים, שני כלי הרכב חייבים לסטות ימינה ככל האפשר ואף לרדת לשול גם כאשר אינו סלול באספלט.
  • רכב העוסק בביצוע עבודות ציבוריות ורכב צה”ל, רשאים לעצור או לעמוד בשולי דרך שאינה עירונית ומסומנת כדרך ראשית.
  • בדרך מהריה משמש שול הדרך כמקום מילוט במקרה סכנה.

עצירה בשטח הדרך מסוכן מאוד ומיועד אך ורק עקב תקלה ברכב שלא מאפשרת המשך נסיעה.
כל סיבה אחרת, כמו מנוחה והתרעננות ואפילו החלפת גלגל, מסוכנת מאוד ועדיפה להיעשות במפרץ חניה, תחנת דלק או כמה שיותר רחוק מהכביש עצמו.

עצירה בשול הדרך

עצירה נכונה בשול הדרך

במידה ונבצר מאתנו לעצור בשול הדרך עלינו לנקוט בכל אמצעי הזהירות בכדי להבטיח שהנוסעים שלנו ורכבים שעוברים יהיו בטוחים.

  • מדליקים אורות מצוקה (4 מאותתים).
  • סוטים לשול הכביש תוך כדי עזיבת דוושת הגז ולחיצה על דוושת הבלם בעדינות עד עצירה מוחלטת כמה שיותר רחוק מהכביש.
  • לפני יציאה מהרכב לובשים אפוד זוהר, מסתכלים במראות וגם מסובבים את הראש להיות בטוחים שבטוח לצאת מהרכב, היציאה היא מהצד המרוחק מהתנועה ככל הניתן אל מעבר למעקה בטיחות (במידה ויש).
    שאר הנוסעים לא צריכים אפוד זוהר אבל חייבים לצאת מהרכב ולהתרחק ממנו ולהיות באזור בטוח עד להגעת חילוץ.
  • האדם שלבוש באפוד זוהר, לוקח את משולש האזהרה ומציבים אותו מאחורי הרכב במרחק של לפחות 100 מטרים כדי שיראה לנהגים הבא מאחוריו.

עליה חזרה לכביש משול הדרך תעשה על ידי בדיקה יסודית של מצב התנועה בכביש, מתן איתות מתאים ועלייה מתונה תוך כדי האצה.

הפעלת שיקול דעת

בנהיגה כמו בכל דבר אנחנו חייבים להפעיל שיקול דעת, ואם יש לנו ספק, אז כמו בצבא “אם יש ספק אין ספק” עדיף להשתמש בכל אמצעי הזהירות הנתונים לנו ואפילו להתקשר למישהו מוסמך לקבל הדרכה במקום מה לעשות.

לדוגמא: גילינו במהלך הנסיעה שיש לנו תקר באחד הגלגלים.
אנחנו פועלים בצורה שהסברנו ב”עצירה נכונה בשול הדרך”, ובנוסף מסתכלים ורואים האם יהיה בטוח לעצור בשול הדרך? אם השול צר מידי, עדיף להאט, להפעיל אורות מצוקה ולנסוע צמוד לימין בזהירות על הפנצ’ר ולהגיע למקום מבטחים שלא נסכן אף אחד, אפילו שנהרוס את הצמיד.

דוגמא נוספת חשובה: כשאנו רואים רכב תקוע בשול הדרך, אנחנו בדרך כלל מעוניינים לעזור, אבל כמו שראינו אנחנו מחויבים להפעיל שיקול דעת ולבדוק האם אני יכול לעצור מבלי לסכן אף אחד או לבלוט לתוך הכביש?

במידה ויש אפשרות לעצור לעזור בלי סיכון מיותר, אנחנו פועלים באותה זהירות כמו שלמדנו, ועוצר לפני הרכב התקול.

אם התנועה סואנת מאוד, השול צר, מזג אוויר במקשה על שדה הראיה, או שאינכם בטוחים שתוכלו לעזור, ההמלצה לא לעצור מכיוון שכל עצירה בשול הדרך מסוכנת מאוד אותנו ואת הסובבים לנו.

טיפים לחניה חכמה

  • עצירה מסוכנת בשול – הרכב בולט בתוך הכביש, ללא אורות מצוקה, ובלי משולש אזהרה מאחורה.
  • דוגמא למצב מאוד מסוכן ומסכן שעדיף לא לעצור ולהמשיך לנסוע על הפנצ’ר עד לאזור בטוח.
  • עצירה נכונה בשול – הרכב רחוק ככל האפשר מהכביש, הנהגת עם אפוד זוהר ומציבה את משולש האזרה במרחק נכון ובמקום בולט שנראה לעיני הנהגים העוברים.

עצירה בדרך היא סכנה!
נשמח לעמוד לרשותכם בכל עניין מקצועי ולהרחיב בנושאים לפי בקשתכם.
בברכת נסיעה נעימה והגעה בטוחה!
קציני בטיחות בתעבורה לופו ניהול ציי רכב.

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "עצירה נכונה בשוליים":

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: