נהיגה במצבי חירום

מה נציג בנהיגה במצבי חירום?

כללי התמודדות במצבי חירום בנהיגה

ככלל, כאשר ברכב מופיע כשל מכני חמור, ניתן עדיין לבצע כמה פעולות על מנת לצאת ממצב החירום ולצמצם את הפגיעה.

בחרנו להתמקד היום ב 3 כשלים עיקריים:

  • איבוד הבלמים
  • האצה לא נשלטת
  • התפוצצות צמיג

איך נפעל באובדן כושר בלימה?

איבוד בלמים הוא מצב שבו בלמי הרכב אינם מתפקדים כנדרש, והנהג אינו מצליח להאט/לעצור את נסיעתו.

לכן יש:

  • לשמור על קור רוח
  • לוודא שדוושת הגז לא תפוסה ואין משהו שמפריע לדוושת הבלם.
  • לשחרר את הרגל מדוושת הגז ונאט את הרכב או באמצעות
  • הורדת הילוכים, או באמצעות משיכת בלם יד.
  • למצוא נתיב מילוט (רצוי בעלייה), או שנאט את כלי הרכב באמצעות
  • חיכוך בגדר הפרדה/בכלי רכב חונה
  • לנסות לעצור את הרכב בשול הדרך, במקום בטוח
  • להדליק אורות חירום מהבהבים
  • ללבוש אפוד זוהר
  • להניח משולש אזהרה
  • לפנות את כלי הרכב ונמצא מקום בטוח להיות בו, למשל עמידה בצד ימין ומעבר לגדר הפרדה.
  • להתקשר לחילוץ

נהיגה במצבי חירום

איך נמנע מאובדן כושר בלימה?

בנסיעה במדרונות תלולים, יש להימנע מלחיצות ממושכות על דוושת הבלם, מכיוון שהן מחממות את מערכת הבלמים.

חימום יתר של המערכת, עלול לגרום לאובדן מערכת הבלימה ברכב.

לחיצה נכונה בדוושת הבלם:

יש ללחוץ על דוושת הבלם לסירוגין כלומר, לחיצה חזקה (לא חירום) ושחרור דוושת הבלם מייד.

בירידות תלולות עדיף להימנע כמה שאפשר מהאצה על דוושת הגז שמירת מרחק היא מפתח כללי למניעת כל תאונה.

לכן, עדיף תמיד לשמור מרחק מספיק גדול מהרכב מלפנים, להשתמש בהילוכים כדי לשמור על מהירות תואמת דרך וכך נבטיח נסיעה נעימה ובטוחה יותר.

איך נפעל במצב של האצה לא נשלטת?

האצה לא נשלטת של כלי הרכב מתרחשת עקב בעיה מכנית, לדוגמה: הינעלות דוושת הדלק, או עקב בעיה אלקטרונית (בעיה במחשב ניהול המנוע, או בעיה במערכת בקרת השיוט וכו’).

זהו מצב חירום , שבו הנהג עלול לאבד שליטה על כלי הרכב.

לכן יש:

  • לשמור על קור רוח.
  • להעביר ידית ההילוכים להילוך הסרק – N (ניוטרל)
  • להאט ככל האפשר בעזרת דוושת הבלמים
  • במידה והנ”ל לא עזר, ניתן להשתמש גם בבלם היד
  • למצוא נתיב מילוט (רצוי בעלייה).
  • כשהרכב מגיע למצב עצירה, נדומם מנוע
  • ננסה לעצור את הרכב בשול הדרך, במקום בטוח
  • נדליק אורות חירום מהבהבים
  • נלבש אפוד זוהר
  • נניח משולש אזהרה
  • נפנה את כלי הרכב ונמצא מקום בטוח להיות בו, למשל עמידה בצד ימין ומעבר לגדר הפרדה.
  • נתקשר לחילוץ

נהיגה במצבי חירום

איך נפעל במצב של התפוצצות צמיג?

במקרה של התפוצצות צמיג או תקר במהלך נסיעה, יש:

  • לשמור על קור רוח.
  • לאחוז היטב בהגה ולשמור על נסיעה בקו ישר
  • להאט ככל האפשר בעזרת דוושת הבלמים וההילוכים
  • לנסות לעצור את הרכב בשול הדרך, במקום בטוח גם המחיר של נסיעה על הגלגל הניזוק עוד קצת כדי
  • להבטיח את ביטחונכם.
  • להדליק אורות חירום מהבהבים
  • ללבוש אפוד זוהר
  • להניח משולש אזהרה
  • במידה והתפוצץ צמיג 1 אז יש להחליפו
  • לגשת למוסך להחלפת הצמיג הפגום והחזרת הצמיג הרזרבי למקומו
  • במידה ו 2 צמיגים התפוצצו אז נתקשר לחילוץ

בברכת נסיעה נעימה
והגעה בטוחה!

לשירותכם תמיד,
קציני בטיחות בתעבורה
לופו ניהול ציי רכב

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "נהיגה במצבי חירום":

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: