מערכות התראה לנסיעה לאחור

מטרת המערכות

מערכות ההתראה לנסיעה לאחור נועדו בשביל למזער את הסיכוי לתאונה על ידי כיסוי ה”שטחים המתים” בשדה הראיה של הנהג ובכללי לשפר אותו.

מערכות אלו נותנות הרגשת ביטחון בעת הנסיעה לאחור ממש כמו עיניים בגב.

סוגי מערכות ההתראה לנסיעה לאחור הקיימות בשוק מבוססות על אולטרה סוניות או צילום וידיאו.

שילוב של שני המערכות יחדיו ברכב מפצות על שדה הראיה המוגבל ותורמות להעלאת הבטיחות בנסיעה לאחור .

ברכבים חדשים- ישנן מערכות אינטגרליות שיודעות גם לסרוק ולבלום אוטומטית את הרכב במידה והיא מזהה תאונה בלתי נמנעת.

חיישני רוורס

חיישני רוורס הם הכי נפוצים, עקב עלותם הזולה והפשוטה.
הם מבוססים על חיישנים אולטרא סונים- המאפשרים לזהות עצמים ממרחק על-ידי שידור של גלי קול בתדר גבוה , למשך פרק זמן קצר . גלי הקול נתקלים בעצמים ובגופים, ומוחזרים מהם כהד לחיישן.
החיישנים בדר”כ מותקנים על הטמבון האחורי- ומספקים לנהג התראה קולית וויזואלית בהתקרבות לעצמים בנסיעה לאחור.

החיסרונות:

  1. חיישני רוורס לא מזהה היטב עצמים שהם דקים או מחוררים כמו למשל רשת, שיחים, עמוד צר או אפילו רגל של אדם מכיוון שההחזרה של הקול היא לא ישירה ואז ההתראה שנקבל תהיה לא ברורה.
  2. ההתראה לא תמיד מיידית וכך עלול להיווצר מצב בו הרכב פוגע בחפץ בטרם מתקבלת התראה.

מצלמת רוורס

היתרון של מצלמת רוורס מאוד בולט, היא מספקת לנו תמונת אמת על המתרחש מאחורה ומפצה על השטח המת שיש לנו בנסיעה לאחור.
ישנן מצלמות רוורס שנותנות גם קווי חניה ומראות לנהג את הנתיב שהוא אמור להיות בו לפי הזווית נסיעה.
ברוב הרכבים החדשים המצלמה מותקנת כבר ע”י היבואן/ היצרן.

חסרונות:

בדומה לעין האנושית- במזג אויר גשום או שימשי התמונה תהיה פחות ברורה.
היות והמצלמה מותקנת בחלק האחורי היא צוברת לא מעט לכלוך ואז מתקבלת תמונה עכורה.

הסכנות של המערכות

בענף הרכב מנסים כל הזמן “להאיר” שטחים מתים ולהוסיף עוד ועוד מערכות שיעזרו וישמרו על הנהג והסובבים אותו ולמזער את הסיכוי לתאונה.

הבעיה שנוצרת היא שנהגים מסתמכים על מערכות אלו בצורה מוחלטת ולפעמים אפילו תלותית
ולא סורקים את השטח במראות או בהפניית מבט לאחור כפי שנדרש.

מה אומר החוק?

תקנה 45 לתקנות התעבורה קובעת:
“נוהג רכב לא יסיעו אחורנית אלא אם יש צורך בכך, ובמידת הצורך, ולאחר שנקט באמצעים הדרושים בנסיבות הקיימות כדי למנוע:
(1) סיכון או פגיעה.
(2) הטרדה או הפרעה”.

דגשים

  • במידה ויש לנו צורך בנסיעה לאחור, נתכנן את המסלול שיהיה הכי קצר, ניסע לאט ובזהירות כשאנחנו מסתכלים לכל הכיוונים ומידי פעם אפילו לעצור וממש להסתובב ולהסתכל אחורה ולצדדים.
  • למעט במקרים בהם תנאי החנייה לא מאפשרים זאת פיזית, חניה ברוורס היא הדרך הטובה והבטוחה יותר לחנות.
  • בכל נסיעה לאחור, עדיף לוודא שלא יהיו לנו הפרעות בתוך הרכב, כגון רדיו/מוזיקה, דיבור בטלפון/דיבורית או כל דבר אחר שיסיח את דעתנו, עדיף קודם כל שהסביבה שלנו תהיה רגועה ככל האפשר לפני שאנחנו מתחילים את הנסיעה כדי שנוכל להיות מרוכזים, אם אנחנו באמצע שיחה, מומלץ לבקש מהצד השני להמתין מס’ שניות עד שנסיים את התמרון לאחור.
  • אם אפשר, כדאי לפתוח קצת את החלונות שנוכל לשמוע אם קוראים לנו לעצור.
  • נדליק אורות ונאותת לכניסת החניה.
  • מצלמת רוורס- רצוי לנקות מעת לעת באופן יזום .
  • נכון שחנינו אלפי פעמים, ואנחנו אלופים בנסיעה לאחור, בכל מיקרה תמיד כדאי ועדיף לשים לב לכל הדגשים ולהתייחס אליהם ברצינות כמו בפעם הראשונה.

סיכום והמלצות

סעו לאט ובזהירות, הבטיחות הטובה ביותר תגיע בשילוב של המערכות ועם הכישורים שלנו כנהגים.
צריך להיות מודעים שהמערכות לבד, לא יוכלו למנוע את התאונה והם רק “עזר לנהג”,
אם נתמקד בחיפוש אחר “הפתעות” שיכולות לצוץ, הסיכוי שנופתע וניקלע לתאונה יופחת משמעותית.
שמרו על עצמכם ובני ביתכם!

לשירותכם תמיד,
בברכת נסיעה נעימה והגעה בטוחה !
קצין בטיחות בתעבורה.
לופו ניהול ציי רכב.

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "מערכות התראה לנסיעה לאחור":

ייעוץ ציי רכב
מאמרים

ייעוץ ציי רכב

לופו ניהול ציי רכב מספקת שירות ייעוץ לציי רכב לארגונים ולחברות, ייעוץ חד פעמי או ליווי מתמשך. למידע נוסף אודות

להמשך קריאה »

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: