נהיגה בטוחה בחורף 2023

מה נציג היום? נהיגה בטוחה בחורף!

כיום הרכב משמש כחלק אינטגרלי בחיי היום יום והשימוש בו רק עולה וגדל.

יחד עם היתרונות הרבים שיש בשימוש ברכב, כך גם עולה הסיכון בשימוש בו ובתקופת החורף בפרט.

עונת החורף, מלווה באתגרים רבים לנהג והנהיגה נהפכת לעניין מורכב הרבה יותר עקב תנאי מזג האוויר המקשים על שדה הראיה, גשמים שמופעים לפרקים “גשם ראשון”, החלקה ועוד.

לכן, אנחנו בלופו ניהול ציי רכב מעודדים בנהיגה זהירה, סבלנית ובטוחה.

במצגת שלפניכם/ן נעלה על סדר היום נושאים שכדאי לתזכיר לגביהם וטיפים לנהיגת חורף.
 
קריאה מחכימה ומהנה, 
כאן בשבילכם, 
לופו ניהול ציי רכב
נהיגה בטוחה בחורף

הכן את רכבך לחורף

האם כבר בדקתם?

  • תקינות הצמיגים ובדיקת לחץ אוויר בצמיגים – מומלץ לפחות אחת לשבועיים, למלא אוויר עפ”י הוראות יצרן, טוב לזכור שיש גם גלגל רזרבי.
  • תקינות המתזים והמגבים שלא יבשים – לוודא שמיכל המים של המתזים מלא.
  • ניקיון ש.פ.מ – שמשות, פנסים ומראות – מ-01/11 ועד 31/03 חלה החובה לנסוע עם אורות דרך בכל שעות הנהיגה.
    המלצה תמיד לנסוע עם אורות בכל עונות השנה גם בחורף וגם בקיץ.
  • תקינות מערכת החימום והפשרת האדים – יחד עם פעולת המזגן מומלץ תמיד להשאיר פתח אוורור.
  • גומיות על הדוושות (גז/ברקס) יושבת במקום.

לתכנן ולהתכונן לנסיעה

האם ישנתם טוב?

עייפות בנהיגה גורמת לחוסר ריכוז ותגובות איטיות יותר בתפעול הרכב.

תכנון הנסיעה

בעיקר לקראת נסיעה ארוכה מומלץ לבדוק מראש איפה יש נקודות התרעננות מוסדרות ואם אפשר להימנע מנסיעות ככל האפשר במיוחד אם ידוע על מזג אוויר סוער.

תא הנוסעים מאוורר

החום בנהיגה בחלל הרכב גורם להירדמות ולכן, מומלץ תמיד להשאיר פתח בחלון שיכנס אוויר גם מבחוץ.
חום ידוע כגורם ישיר לעייפות.

להתלבש נכון

טרם תחילת הנסיעה מומלץ להוריד שכבות לבוש, כמו מעיל, כדי למנוע נסיעה מסורבלת ונוחות מקסימלית במיוחד שמדובר בתפעול הרכב ובנוסף, שלא יהיה לנו חם מידי.

חניית הרכב

לחנות עם הפנים קד’, ליציאה נוחה, קלה ולשדה ראייה גדול יותר.

לצפות את הסכנות

  • כביש רטוב, שלוליות, רוחות עזות, שדה ראיה לקוי ועוד.
  • נסיעה איטית מהרגיל ושמירה על מרחק גדול עוד יותר מהרכב מלפנים כך הראות שלכם תהיה טובה יותר ויהיה לכם יותר זמן להגיב.

שמרו על ערנות והגדילו את המרחק מהרכב שמלפנים

  • כידוע, אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים הוא הגורם האנושי, לדוגמה: רשלנות, טעות בשיקול הדעת, נהיגה חסרת אחריות והיסח הדעת בנהיגה.
  • הסחות דעת בנהיגה, קריאה ושליחה של מסרונים, שימוש בטלפון, אכילה ושתייה תוך כדי נהיגה, שינוי כתובת בוויז, ועוד.
  • הנהיגה היא משימה מורכבת המחייבת חדות וערנות תוך כדי ריכוז והתעלמות מגורמים מסיחים, ומכאן אנחנו מבטחים ליקירנו ולנו לגלות אחריות אישית ולעשות ככל שביכולתנו להתעסק רק בנהיגה בזמן הנהיגה.
  • בחורף, הגדלת מרחק ומרווח גדול עוד יותר מהרגיל מהרכב מלפנים יעניק לנו זמן תגובה ארוך יותר.
  • החוסר ביכולות לראות פוגעת בנו משמעותית היכולת להתכונן ולזהות סכנות ומפגעים בדרך קטנה וכך זמן התגובה שלנו יתקצר ולכן חשוב מאוד להאט משמעותית את מהירות הנסיעה מהרגיל וב20 קמ”ש פחות מהמהירות המותרת.
  • הכנות מתאימות, יחד עם ריכוז וסבלנות בנהיגה יוכלו לסייע לנו בהתייעלות תפעול הרכב, זמן תגובה מהיר יותר במקרה שנצטרך להגיב והסיכויים שנופתע יקטנו.

ערנות, ערנות ושוב ערנות – היו ערניים לסביבה החיצונית ובפנים הרכב, לחפש ולצפות את הסכנה והמפגע הבאים, גם בור בכביש או שלולית מים עלולים להוות סכנה של ממש ואיבוד שליטה על הרכב

נהיגה בטוחה בחורף

כל שניה נחשבת

בטבלה מטה אפשר ללמוד כמה מטרים אנחנו עוברים בשנייה אחת במהירויות שונות.

תחשבו כמה מטרים עברת בשנייה ו”בלי לראות” כשנניח והראות הייתה מוגבלת בעקבות גשם חזק או ערפל.

1 שניה במטרים2 שניה במטרים3 שניה במטרים4 שניה במטרים
40 קמ”ש11223344
50 קמ”ש14284255
60 קמ”ש16.53349.566
70 קמ”ש19.53958.578
80 קמ”ש22446688
90 קמ”ש255075100
100 קמ”ש27.55582.5110

הגורמים המכבידים על נהיגה בחורף

  • גשם
  • ערפל
  • אדים
  • שלוליות
  • רוחות חזקות

הגשם הראשון

  • מדובר בגשם כשמו כן הוא הגשם הראשון (היורה) ואו כל גשם שיורד לאחר הפוגה בגשמים.
  • גשם ראשון, ירטיב לראשונה את רוב כבישי הארץ, ישטוף את האבק מן האספלט ויציף כמויות גדולות של לכלוך ושמן שנצברו עליו מאז הגשם האחרון ודבר זה עלול לגרום לכביש מחליק במיוחד, והתוצאה היא איבוד שליטה על הרכב במיוחד אם לא נתכנן נכון את הנסיעה ונצפה את הסכנה.
  • אומנם רוב המכוניות שנוסעות היום במדינתנו מצוידות במערכת בקרת יציבות, ESP שמסייעת במקרה של החלקה בייצב הרכב, אבל אין זה אומר שזה מסיר מאיתנו, הנהגים את האחריות לנסוע בצורה אחראית ומבוקרת וממש “לחפש” את הסכנות בכביש כדי להתכונן לסיכונים שבדרך.
  • חשוב לזכור, שבמדינתו המושג “גשם ראשון” חוזר על עצמו בעקבות הפוגות ארוכות בין הגשמים ואין רצף. לכן, יש להתייחס כמעט בכל עונות החורף לגשם כגשם ראשון.

ערפל, אובך ואדים

בערפל ואובך, הראות מוגבלת והנראות לקויה, כאן חשוב מאוד להפעיל שיקול דעת.

יש להדליק אורות ערפל. בערפל סמיך או כבד מומלצת האטה מבוקרת ועצירת הרכב במקרה הצורך. להיצמד לימין הכביש ולעולם אין לבצע עקיפה.

כשיש אדים על השמשה הקדמית, האחורית ובשאר החלונות ברכב הראות מוגבלת, עלינו לפתוח במקצת את החלון להפעיל את מפשיר האדים ובנוסף להפעיל את המזגן על חימום בעוצמה הגבוה ביותר ולכוון שהמיזוג יצא מהאשנבים (פתחי המזגן) העליונים שמכוונים לשמשות ולחלונות.

שלוליות ורוחות עזות

  • הגורמים המכבידים על הנהג הם כמובן סיכון שבהחלקה, להתיז מים שעלולים לפגוע בשאר משתמשי הדרך אם זה הולך הרגל או על השמשה על רכב אחר וכתוצאה מכך תסתיר לו את שדה הראיה.
  • בנוסף, כשיש שלולית כנראה שלא נוכל לעמוד את עומקה, עלולה לגרום לרטיבות בחלל המנוע ובשאר מכלולי המכונית.
  • ננסה ללמוד את עומק מקור המים / השלולית ע”י צפייה ברכבים אחרים במידה ומעולם לא נחצה מקור מים ו/או נכנס לשלולית כשאנחנו
    לא יודעים את עומקה.
  • רוחות עזות יכולת להסיט את הרכב ממסלולו והדבר נכון במיוחד לכלי רכב קטנים ואו גבוהים, ביציאה ממחסה רוח
  • כמו למשל צלע הר שחוסמת את הרוח או שורות בניינים וכדומה יש להיות מוכן למקרה של “מכת רוח” שעלולה לגרום לרכב לסטות מהנתיב ו/או לאיבוד שליטה על הרכב, על כן, יש לאחוז היטב את גלגל ההגה, להאט ותמיד להיות ערניים.

צמיגים

  • הצמיגים הינם חלק חשוב ומשמעותי ברכב, הצמיגים הינם הגורם הישיר המחבר בין המכונית לכביש וחשיבות מכרעת בבטיחות ובשימוש ברכב.
  • הצמיגים משמשים אותנו כמו סוליית הנעליים, מעניקים לנו אחיזה, נוחות ומפחיתה רעשים.
  • יש להפקיד על שימרתם בדרכים הבאות:
    • בדיקת לחץ אוויר תקין (בהתאם להוראת יצרן הרכב) לפחות אחת לשבועיים ושהצמיג קר.
    • בדיקה ויזואלית – חפשו חתכים, קרעים וסימני יובש ושחיקה.
  • שימו לב, בחורף ושיורד גשם בפרט חשוב לנסוע לאט מהרגיל וזו מהסיבה שהגשם גורם להצפות וכך האחיזה בכביש רופפת ולכן, כדי לייעל את האחיזה כשניסע לאט יותר יכולת הניקוז של מעבירי המים שבצמיג יהיו יעלים יותר וזה יסייע בהידוק הצמיג לכביש ולאחיזה טובה יותר.

בברכת נסיעה נעימה והגעה בטוחה!
לשירותכם תמיד,
קציני בטיחות בתעבורה
לופו ניהול ציי רכב

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "נהיגה בטוחה בחורף 2023":

תוכנה לניהול ציי רכב - התאמת קצין בטיחות מתאים לחברות הייטק וסביבה ממוחשבת
מאמרים

תוכנה לניהול ציי רכב

תוכנה לניהול לציי רכב מספקת יתרונות רבים. התוכנה מותאמת לשימוש בסביבת העבודה המודרנית, מסייעת לתפעול שוטף של צי הרכב, ומספקת

להמשך קריאה »
כריות אוויר
טיפים

כריות אוויר

כריות האוויר הינן חלק מתוך מערכות הבטיחות הפאסיביות ברכב: הכוללות חגורות בטיחות, כריות אוויר, יחידות בקרה, חיישנים שונים ועוד, ומטרתן

להמשך קריאה »

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: