נהיגה בטוחה

במאמר זה נדבר על נהיגה בטוחה; התחלת נסיעה, הסחי דעת בנהיגה, מערכות בטיחות ברכב, כושר בלימה, עצירה נכונה בשול הדרך והתנהגות בעת תאונת דרכים.

נציג מערכות חדשות ונחדד את תקנות התעבורה.
בנהיגה אנו תמיד ממליצים לחשוב קדימה, להגדיל ראש, לחשוב מה הנהג השני רואה או לא וככה נוכל להתנהל ולנהל את התנועה בצורה בטוחה, אחראית ואפילו לשמש כדוגמא לשאר משתמשי הדרך.

כיוון תנוחת הישיבה הנכונה ברכב

כיוון נכון של תנוחת הישיבה ברכב, תאפשר לנו גישה קלה ונוחה לכל מערכות התפעול והבקרה ברכב ובנוסף תעזור לנו להימנע מהרגשת אי-נוחות פיזית וכאבים הנוצרים בעקבות כיוון לא נכון.

כאשר ניגש לכוון את תנוחת הישיבה הנכונה מאחורי ההגה אנו נזכור:

ידיים: אוחזים ומתפעלים את ההגה בשתי הידיים, יש להניח את האגודלים בשעה 9:00 ו- 15:00 של ההגה, כמו במחוגים של השעון.

זרועות: נוודא מרפקים טיפה מכופפים וכתפיים משוחררות.

רגליים: נוודא שהברכיים טיפה מכופפות.

גוף: ניתן לגוף שלנו להישען על כסא הנהג בנוחות ולראש לנוח על משענת הראש.

כפות הרגליים: נוודא שהקרסוליים שלנו מונחות על הרצפה ונמנע מלהשעין אותן על הדוושות כאשר הן אינן בשימוש.

ראש: החלק העליון של משענת הראש ברכב צריך להיות מיושר בקו ישר עם החלק העליון של הראש שלנו (או העיניים), המרווח ממשענת הראש לחלק האחורי של הראש שלנו לא צריך לחרוג מ-9 ס”מ.

חגורת הבטיחות

חגורת הבטיחות הינה מערכת הבטיחות הפאסיבית היחידה ברכב שבה נדרשת התערבות מצד האדם המפעיל אותה, על-מנת שתבצע את עבודתה בצורה מיטבית.

תפקידיה של חגורת הבטיחות במקרה של תאונה הם:

*מניעת התעופפות מתא הנוסעים אל מחוץ לרכב.
*לסייע לנוסעים ברכב להאט ביחד עם הרכב במקרה תאונה.
*למנוע מפגש ופגיעה חמורה של גוף האדם עם חלקי הרכב הפנימיים.
*למנוע מפגש ופגיעה חמורה פיזית בין נוסעים ברכב שאינם חגורים.

כיוונון חגורת הבטיחות

לחגורת הבטיחות 3 נקודות עיגון המתוכננות להגן על הגוף באזורים הכי רגישים, בכדי לעשות זאת היא חייבת להיות מכוונת כראוי:

א. החלק התחתון של החגורה חייב “לשבת” מעל המתניים.

ב. חגורת הכתפיים חייבת לעבור באמצע הכתף והחזה.

יש להמנע משימוש בכל מיני קליפסים למיניהם אשר לא מאפשרים לחגורה לשבת נכון על הגוף ובמקרה תאונה ימנעו מחגורת הבטיחות לתפקד כראוי!

זכרו!- הרגלי נהיגה נכונים מאחורי ההגה הם קריטיים לבטיחות שלכם והם תלויים אך ורק בכם!!

הסחי דעת בדרך

בהגדרה: כל דבר שלא קשור לפעולת הנהיגה עצמה, לתפעול הרכב, הכביש ולדרך עצמה- נחשב כמסיט את תשומת ליבנו מהנהיגה.

דוגמאות להסחת דעת בזמן נהיגה:

  • במקום הראשון נמצא ומככב הטלפון הסלולרי.
  • מערכת מולטימדיה ברכב.
  • ילדים ו/או נוסעים שנמצאים איתנו ברכב.
  • פרסומות ושלטי חוצות.
  • מערכות ניווט למיניהן.
  • אכילה ושתייה.
  • קריאה, איפור, גילוח וכו’.
  • מזג אוויר חם או קר מידי.

הסיכונים:

  • זיהוי סכנות בדרך קטן משמעותית כי אנחנו לא מרוכזים בדרך ובנהיגה.
  • איבוד ריכוז בנהיגה עצמה.
  • זמן התגובה מתארך.
  • הגדלת הסיכון לתאונה.
  • איבוד שליטה על הרכב.
  • קנס או דוח.

החטא ועונשו

  • שימוש בטלפון בעת שהרכב בתנועה שלא באמצעות דיבורית: קנס 1000 ₪ + 8 נקודות
  • שליחה או קריאת הודעת טקסט:
    קנס 1000 ₪ + 8 נקודות
  • נהיגה בחוסר זהירות:
    קנס 500 ₪ + 6 נקודות
  • נהיגה עם אוזניות:
    קנס 250 ₪ + 0 נקודות

נורות, סמלים והתראות

ברכבים המודרניים קיימות המון מערכות חשמל ואלקטרוניקה ולכולם בנוסף יש יחידת בקרה משל עצמה שתוכל לתקשר עם שאר מערכות הרכב דרך מחשב ניהול המנוע.
כדי להתריע לנהג על כל בעיה במערכת אם היא עובדת או תקולה, יצרן הרכב התקין נורות בלוח השעונים עם סימונים אוניברסליים ובעלי צבע שונה (אדום, צהוב, ירוק, לבן וכחול).

משמעות הצבעים:
אדום: כמו ברמזור, עצור- תקלה שדורשת בדיקה דחופה או אפילו גרירת הרכב ישירות למוסך בגלל שהיא מתריעה על תקלה במערכת קריטית ברכב.
צהוב: ישנה תקלה ברכב אבל לא משביתה או התרעה ואפשר להמשיך לנסוע ברוב המקרים ולהגיע למוסך.
ירוק: התרעה על הפעלת מערכת, כגון אורות דרך, איתות, ערפל קדמי וכו’.
לבן: ישנם בחלק מהרכבים, לדוגמא: התרעה לטיפול או נורת מערכת ראיית הלילה המסמנת לנו שהמערכת פעילה.
כחול: לרוב ישנה רק נורית כחולה אחת והיא זו שמציינת כי האורות הגבוהים מופעלים.
ישנם נוריות כחולות נוספות, כמו טמפרטורת מים תקינה או נמוכה מדי.

מערכות חדשות

מערכת בלימה אוטונומית (מניעת התנגשות).

מערכת לשמירה על הנתיב אקטיבית ופסיבית.

בקרת שיוט אדפטיבית (שמירת מרחק אוטומטית בזמן שבקרת השיוט מופעלת).

מערכת כיבוי והנעה אוטומטית בעצירה (סימון ירוק-פועל, סימון צהוב עם OFF – כבויה).

המידע המוצג הינו כללי בלבד, להרחבה יש לעיין בספר הרכב.
לקבלת סיוע פנה לקצין הבטיחות בתעבורה.

עצירה נכונה בשול הדרך

במידה ונכפה עלינו לעצור בשול הדרך עקב תקלה, עלינו לנקוט בכל אמצעי הזהירות בכדי
להבטיח שהנוסעים שלנו והרכבים שעוברים לידנו יהיו בטוחים.

סדר הפעולות הנכון שיש לנקוט כאשר מתכננים עצירת חירום בשול הדרך:

  • מדליקים אורות מצוקה (4 מאותתים).
  • סוטים לשול הכביש תוך כדי עזיבת דוושת הגז ולחיצה על דוושת הבלם בעדינות, עד עצירה מוחלטת כמה שיותר רחוק מהכביש.
  • לפני יציאה מהרכב לובשים אפוד זוהר, מסתכלים במראות וגם מסובבים את הראש על מנת להרגיש בטוחים לצאת מהרכב, היציאה היא מהצד המרוחק מהתנועה ככל הניתן אל מעבר למעקה בטיחות (במידה ויש). שאר הנוסעים לא צריכים אפוד זוהר אבל חייבים לצאת מהרכב ולהתרחק ממנו ולהיות באזור בטוח עד להגעת החילוץ.
  • האדם שלבוש באפוד זוהר, לוקח את משולש האזהרה ומציב אותו מאחורי הרכב במרחק של לפחות 100 מטרים וזאת על מנת שיאותת אזהרה לנהגים המגיעים מאחור.

עליה חזרה לכביש משול הדרך תעשה על ידי בדיקה יסודית של מצב
התנועה בכביש, מתן איתות מתאים ועלייה מתונה תוך כדי האצה קבועה.

סיבה לאובדן כושר בלימה

אובדן הבלימה ברכב קורה בעיקר בזמן נהיגה בדרך הררית ומדרונות תלולים, פעולה של לחיצה ממושכת על דוושת הבלם לאורך זמן ,גורמת לחימום קיצוני ברפידות הבלם(עקב חיכוך הרפידות בצלחות הבלימה) וכתוצאה מחיכוך זה נוזל הבלם שנמצא בצינורות הבלם מגיע לנקודת רתיחה והופך לגז.

מצב זה מביא לאובדן בלימה, מכיוון שגז ניתן לדחוס והתוצאה היא שבזמן לחיצה על דוושת הבלם, הדוושה תגיע עד לרצפה ותהיה רכה מאוד ולא תבלום את הרכב.

איך נפעל במצב זה?

פשוט מאוד, במקרה שאנחנו מרגישים שהרכב לא מאט/עוצר בזמן לחיצה על הדוושה:

  1. נשמור על קור רוח ולא להילחץ.
  2. נוודא שדוושת הגז לא תפוסה או שמשהו מפריע לדוושת הבלם.
  3. נשחרר את הרגל מדוושת הגז.
  4. נתחיל לסטות בזהירות לשוליים תוך כדי איתות.
  5. ניתן לרכב להאט מעצמו.

במידה ואתם מרגישים שהרכב מאיץ ומחוג הסל”ד עולה כנראה שהדוושה של הגז תפוסה במקרה זה אפשר להעביר את הרכב ל-N ניוטרל, להאט ולסטות לשוליים בזהירות תוך כדי איתות. אחרי עצירה מוחלטת נפעיל את 4 איתותים, נכבה את הרכב ונתקשר לחילוץ.

איך נימנע ממצב זה?

בנסיעה במדרונות תלולים, נימנע מלחיצה ממושכת על דוושת הבלם מכיוון שפעולה זו מחממת את הבלמים מאוד ,מה שיביא בסופו של דבר, לאובדן הבלימה ברכב.

הפעולה הנכונה היא ללחוץ מידי פעם לחיצה חזקה (לא חירום) על דוושת הבלם ,שתאט מאוד את הרכב ואז להרפות מהדוושה (בזמן זה המערכת תוכל להתקרר).

בירידות תלולות עדיף להימנע ככל האפשר מהאצה על ידי לחיצה על דוושת הגז מכיוון שהרכב צובר תאוצה מהירידה עצמה. המטרה להימנע מלחיצות תכופות על דוושת הבלם ללא צורך ולאפשר התקררות מערכת הבלמים בצורה תקנית.

בנוסף, שמירה על מרחק היא תמיד בטוחה יותר ותקנה לנו נסיעה נעימה, בטוחה וחלקה יותר מבלי צורך ללחוץ על דוושת הבלם כל רגע.

מתן וקבלת זכות קדימה

זכות קדימה היא זכות שעל נוהגים ברכב לתת למשתמשים אחרים בדרך. חוקי התעבורה מסדירים את עדיפויות הכניסה לדרך כדי למנוע אי בהירות וחשש להתנגשות בעת הגעת שני כלי רכב או יותר לנקודה מסוימת (כאשר הנהג רואה את שאר משתמשי הדרך שעליו לתת להם זכות קדימה, אך הוא יכול להשתלב בה מבלי לגרום להם לשנות את מהירותם או מסלולם, מותר לו להשתלב לפניהם).

בעיקר נדרשת קביעת העדיפות בהגיעו לצומת או במפגש בין דרכים שונות. זכות הקדימה מפורטת בחוקי מדינת ישראל בתקנות התעבורה סימן ט’ סעיף 64 ובסעיפים נוספים.
מתן וקבלת זכות קדימה בכביש הם תמיד דילמה בשביל רוב הנהגים.

מכיוון שהרבה נהגים אינם מכבדים את חוקי התנועה ואף לוקחים את זכות הקדימה אליהם. מצב זה גורם לרוב להפתעה אצל הנהגים הסובבים ובמקרים חריגים אפילו לתאונה.

ההמלצה היא, למרות שזכות הקדימה היא שלנו או אפילו הרמזור שלנו ירוק, תמיד להאט ולבדוק סביב שבאמת שאר הנהגים נותנים לנו את זכות הקדימה, כמו שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו לחצות כביש.
אם נהיה ערניים לכביש נוכל אפילו לחזות אם נהג עומד לחתוך אותנו או אפילו לעבור באדום. ככה נוכל למנוע תאונה ואפילו להציל חיים.

תקנות התעבורה-מתן זכות קדימה

תקנות התעבורה בנוגע למתן זכות קדימה בצומת, מתחלקות בעיקרון ל-2 סוגים:

עם תמרור
כאשר נהג מגיע לצומת שבו מוצב לפניו תמרור “תן זכות קדימה” עליו לתת זכות קדימה.כאשר כלי רכב מתקרבים לצומת מכיוונים שונים ובצומת אין תמרורים, כל נהג צריך לתת זכות קדימה לרכב הנמצא מימינו.
לתת זכות קדימה כאשר נהג מגיע לצומת שבו מהבהב לעומתו רמזור צהוב. ברמזור “אדום” עליו לעצור.כאשר נהג פונה שמאלה או מבצע פניית פרסה, עליו לתת זכות קדימה לרכב הבא מימינו או ממולו.
כאשר נהג מתקרב לצומת שבו מוצב לפניו תמרור “עצור”, חייב לעצור ולתת זכות קדימה.כאשר נהג יוצא מדרך לא סלולה, חניון, חצר וכדומה הוא צריך לתת זכות קדימה להולכי הרגל ולכלי הרכב המתקרבים.

תקנות התעבורה-מתן זכות קדימה

תקנות התעבורה בנוגע למתן זכות קדימה שלא בצומת:
נותנות חשיבות לאדיבות וסובלנות הדדית בין כל משתמשי הדרך, נהגים והולכי רגל. מכיוון שרק כך תוכל להתאפשר זרימת תנועה בטוחה ללא תאונה.
לדוגמא: רכב שמנסה להשתלב בתנועה כאשר נתיב נסיעתו עומד להיסגר, על הנהגים לאפשר לו השתלבות בטוחה וקלה.

בנוגע למתן זכות קדימה ונתיבי הנסיעה במעגל תנועה:

תקנות התעבורה-מתן זכות קדימה

תקנות התעבורה בנוגע למתן זכות קדימה בצומת מרומזר:
רמזור הוא תמרור המשמש להכוונת התנועה. מורה על נסיעה
או על עצירה בהתאם לצבע בפנס המואר.

מדרג הציות:

שוטר – עדיף ורשאי לבטל את הוראות הרמזור, תמרור או התקנה.

רמזור – עדיפה על הוראת התקנה או תמרור המורה על מתן זכות קדימה
עצור/תן זכות קדימה (למעט אור צהוב מהבהב אשר מעיד על תקלה ברמזור).

תמרורים – מתן זכות קדימה עדיפה על הוראת התקנה.

חוקי תנועה – כאשר אין שוטר, רמזור או תמרור יש לנהוג על פי תקנות חוקי
התנועה. לדוגמא: יש לתת זכות קדימה לרכב הבא מימין.

החטא ועונשו

אי מתן זכות קדימה

  1. אי ציות לתמרור 301 – תן זכות קדימה => פסילה מנהלית של רישיון נהיגה 30 ימים – הזמנה למשפט – 10 נקודות.
  2. אי ציות לתמרור 303 – זכות קדימה בכיכר => 250 ₪ קנס – 4 נקודות.
  3. אי מתן זכות קדימה להולך רגל העומד על מדרכה => 250 ₪ קנס – 0 נקודות.
  4. אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חצייה בבטחה (ללא סיכון) => 500 ₪ קנס – 8 נקודות.
  5. אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חצייה בבטחה תוך סיכון => פסילה מנהלית של רישיון נהיגה 30 ימים – הזמנה למשפט – 10 נקודות.

אי עצירה בתמרור עצור

1. אי עצירה בלבד => 250 ₪ קנס + 4 נקודות

2. אי עצירה ואי מתן זכות קדימה => פסילה מנהלית של רישיון נהיגה למשך חודש + הזמנה למשפט + 10 נקודות.

3. נהג שעצר אולם לא נתן זכות קדימה => פסילה מנהלית של רישיון נהיגה למשך חודש + הזמנה למשפט + 10 נקודות.

4. נהג שלא יודעים אם עצר או לא אולם לא נתן זכות קדימה => פסילה מנהלית של רישיון נהיגה למשך חודש + הזמנה למשפט + 10 נקודות.

5. תאונת דרכים עם נפגעים עקב אי ציות לתמרור עצור => פסילה מנהלית של רישיון נהיגה למשך חודשיים + הזמנה למשפט + 10 נקודות.

6. תאונת דרכים קטלנית עקב אי ציות לתמרור עצור => פסילה מנהלית של רישיון נהיגה למשך 3 חודשים + הזמנה למשפט + 10 נקודות.

ניהול תנועה מאחור

במהלך הנסיעה, יש מסביבנו רכבים ונהגים נוספים. נתייחס כאן לתנועה שמאחורינו בנתיב הנסיעה,
איך להתריע לנהג שמאחורינו לשמור יותר מרחק כשיש סכנה מלפנינו,
אנו נוכל להתריע “ולדבר” עם הנהגים מאחור על ידי פעולות פשוטות.

לדוגמא:
*במצב שנהג מאחורינו לא שומר מספיק מרחק, ואין נתיב אחר שנוכל לעבור אליו בכדי לאפשר לאותו נהג לעקוף, אנו נלחץ בעדינות על דוושת הבלם מוקדם מהרגיל בכדי להפעיל את אורות הבלם שבעצם יודיעו לנהג לשמור יותר מרחק.

*נגדיל את שמירת המרחק לפנינו בכדי להבטיח מקום לבלום לסירוגין על מנת להזהיר את הנהג מאחור.

*כאשר אנו עומדים בפקק ורואים שמאחורינו מתקרב במהירות רכב ולא מאט, אנחנו מפעילים את אורות מצוקה ואפילו נתחמק לשוליים בכדי לנסות לעורר את תשומת לב הנהג שמאחורינו.

התנהגות בעת תאונת דרכים

  • קחו נשימה עמוקה, כבו את הרכב, הפעילו אורות אזהרה, אל תזיזו את הרכב וצאו רגועים ככל האפשר, לא להאשים ולא להודות באשמה.
  • בדקו שכל הנוסעים בריאים ושלמים, לבשו אפוד זוהר, תציבו משולש אזהרה לפחות 100 מטר מרכבכם, צלמו את הרכבים מכל זווית אפשרית כולל את מקום התאונה, כל זאת במידה וניתן ללא סיכון לפגיעה.
  • במידה ואין נפגעים – אחרי שצילמתם, תדאגו לפנות את הרכב (אם אפשר) לשולי הכביש ואז להחליף פרטים.
  • במידה ויש נפגעים – לפני הכל, צרו קשר עם המשטרה, מגן דוד אדום ובמידת הצורך מכבי אש. בשום אופן לא להזיז את הרכבים וחובה להמתין להגעת המשטרה ולפעול לפי הוראות המשטרה.
  • קצין הבטיחות תמיד לשירותכם ועדיף לעדכן אותו ואז הוא יכול בזמן אמת לכוון ולעזור.

איזה פרטים לקחת?

בזכות הטכנולוגיה, הכי פשוט ונוח זה לצלם 3 מסמכים ולהחליף מספרי פלאפון:

  • רישיון רכב.
  • ביטוח חובה.
  • רישיון נהיגה.
    שימו לב שהמסמכים תואמים לנהג ולרכב ובנוסף שהם בתוקף.
  • אין צורך להיכנס לעימותים- במידה והנהג אינו מוכן למסור את הפרטים שלו, רשמו את מספר הרכב שלו ואל תמשיכו בוויכוח.
  • תזכרו – אל תאשימו ואל תודו באשמה.

ניירת לדוגמא:

המשך פעילות הרכב

  • ברכב עם נזק קל ניתן להמשיך בנסיעה ולדווח לקצין הבטיחות בתעבורה בהקדם האפשרי.
  • במידה ויש נזק המונע או מסכן את המשך הנסיעה (פנסים, נזקי פח קשים, שמשה או מראות שבורות) יש להפעיל את חברת הליסינג, מומלץ להתייעץ עם קצין הבטיחות בתעבורה.
  • תזכרו – נסיעה ברכב לא תקין עלול לגרום לסכנה לכם ולשאר משתמשי הדרך, חובה להפעיל חילוץ.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל עניין מקצועי ולהרחיב בנושאים לפי בקשתכם.
בברכת נסיעה נעימה והגעה בטוחה !
קציני בטיחות בתעבורה
לופו ניהול ציי רכב

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "נהיגה בטוחה":

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: