עקיפה ופרסה

במאמר זה נרצה להמליץ ולהתייחס לנושא עקיפה ופרסה בדרכים.
ניסיון בנהיגה צוברים עם הזמן וחלקנו שוכחים את החוקים הבסיסיים ואת הסכנות הכרוכות בפעולות שנראות לנו יום יומיות.

מתי עקיפה מותרת?

  1. עקיפה: מעבר על פני רכב אחר, חונה או נוסע. העקיפה מותרת מצד שמאל בלבד ובתנאי שהדרך פנויה. העקיפה תתבצע בבטחה וללא הפרעה.
  2. כאשר מדובר בכביש חד סיטרי עם מספר מסלולים לאותו כיוון מותר לעקוף מימין כשהטור השמאלי יותר איטי מהימין.
  3. יש להשלים עקיפה לפני שנכנסים לצומת.

בדרך שאינה עירונית, במידה ומותר והחלטנו לעקוף, כדאי להסב את תשומת לב הנהג שאנו עוקיפם:
באור יום – ע”י צפירה קלה לפני ביצוע המעבר על פניו.
בשעת חשיכה – ע”י הבהוב קל של האורות.

דגשים בביצוע עקיפה

לפני התחלת עקיפה כדאי לקחת בכובד ראש את כדאיות העקיפה, את הצורך בה ואת האפשרות לסיימה בבטחה, ללא הפרעה או סיכון לעוברי דרך אחרים.

  • העקיפה המסוכנת ביותר היא בכביש דו סטרי – מתוך סיכון להופעת רכב ממול.
  • אין לעבור את המהירות המותרת בשעת עקיפה.
  • נתחיל את העקיפה תוך שמירת רווח מהרכב הנעקף ובכך נגדיל את שדה הראיה שלנו ומתן איתות ביציאה מהנתיב ובחזרתנו.
  • מותר לעקוף בפעם אחת 2 כלי רכב כל עוד, אין איסור עקיפה ואפשר להשלימה בבטחה.
  • במידה ויצאנו לעקיפה, והופיע רכב מלפנינו, יש להאט ולחזור חזרה לנתיב הימני – לא להמשיך בעקיפה.
  • אין לחצות קו הפרדה רצוף. אם הרכב נוסע על השולים, מותר לעקוף אותו כל עוד אנחנו לא חוצים את הקו הפרדה.
  • עקיפה מימין מותרת במקרים הבאים: כאשר רכב עומד בנתיב השמאלי ומאותת לפנות שמאלה או כאשר הרכב האחר נוסע בנתיב לפנייה שמאלה בלבד.

על הרכב הנעקף ישנה אחריות גם כן. לסטות כמה שאפשר לשפת הכביש הימנית ואסור לו להגביר את מהירותו ואף להאט במידת הצורך. לדוגמה אם בזמן שהרכב העוקף מתקשה בהשלמת העקיפה עקב הופעת רכב ממול.

מקרים בהם אין לבצע עקיפה:

  • כשהראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל.
  • בהתקרבות למעבר חצייה של הולכי רגל.
  • בתחום של 100 מטר לפני מפגש מסילת ברזל (רכבת) ועד לחציית המפגש.
  • כשרכב עצר לפני צומת, מעבר חצייה או מפגש מסילת ברזל, לשם מילוי הוראות החוק.
  • בצומת בעל נתיב אחד לכל כיוון נסיעה, למעט עקיפת רכב דו גלגלי.
  • לפני פסגה תלולה כאשר שדה הראייה מוגבל או חסום.
  • אין לעקוף רכב עוקף, זה בתנאי שבכביש דו סיטרי יש 2 נתיבים לכל כיוון, אסור לעבור לנתיב הנגדי ולעקוף רכב עוקף.
  • 50 מטר לפני כניסה למנהרה ועד 50 מטר אחרי היציאה ממנה.

ידיעה

תקנות התעבורה אכן אוסרות על עקיפה לפני הכניסה למנהרה ועד 50 מטר אחרי היציאה ממנה.
אך תקנה זו נקבעה בשנת 1970 הרבה לפני בניית מנהרות הכרמל והמנהרות בכביש 6.
אשר שם ישנן מנהרות חד סטריות עם קו מקווקוו בין כל 2 נתיבים. אז למה לעשות 2 נתיבים אם אי אפשר להשתמש באחד מהם? בימים אלו תקנה זאת עוברת עדכון והתייחסות מתאימה למצבים כאלו. לפי החוק כרגע אסור לעקוף במנהרות.

פניית פרסה

פניית פרסה: פנייה כשתוצאה ממנה, נהג הרכב חוזר על עקבותיו אל הכיוון ממנו הגיע ( מסתובב ונוסע בכיוון הנגדי).

לפני ביצוע פניית פרסה חובה לוודא שהפנייה מותרת ושאין בה הפרעה לתנועה.

מקרים בהם אין לבצע פניית פרסה

  • כאשר קיים תמרור האוסר פנייה זו.
  • כאשר יש הפרעה לתנועה או סיכון לעוברי דרך.
  • בהתקרבות לפסגה תלולה בכביש או לעקומה בדרך.
  • כאשר מסומן קו הפרדה רצוף על הכביש.
  • הפונה פרסה אינו נראה לנהג רכב אחר מכל צד שהוא.
  • קיימת סכנת התנגשות עם כלי רכב הבאים מכל כיוון.
  • כאשר הדרך מחולקת ע”י שטח הפרדה בנוי ו/או מסומן.
  • כאשר לא ניתן לבצע את הפניה בפעם אחת (אסור לחזור אחורנית ושוב קדימה).

מקרים בהם ניתן לבצע פניית פרסה

  • פניית פרסה שמאלה מותר לבצע מנתיב לפנייה שמאלה או מכל נתיב אחר שאין בו סימון או תמרור האוסר פנייה זו, כאשר שדה הראייה פתוח ואין הפרעה לתנועה, או סיכון לעוברי דרך.
  • במידה ומופיע תמרור האוסר פנייה שמאלה, מותר לבצע פניית פרסה כשאין הפרעה לתנועה ואין תמרור או סימון האוסר על כך.

לסיכום

הענישה הקבוע בחוק על עקיפה בדרך שאינה פנויה היא מהמחמירות בתקנות, זו עבירת התעבורה היחידה אשר העונש הקבוע בחוק הנו 3 חודשי פסילת רישיון גם כאשר לא נגרמה תאונה, כאשר מדובר בתאונה יש השלכות קשות על כל המשתמע מכך.

מאחלים בריאות לכולם, ושנצליח לעבור את התקופה הזאת ביחד!

בברכת נסיעה נעימה והגעה בטוחה!
קציני בטיחות בתעבורה,
לופו ניהול ציי רכב

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "עקיפה ופרסה":

עולם הליסינג
טיפים

עולם הליסינג

במאמר זה נסקור את כל סוגי עסקאות הליסינג ואת היתרונות והחסרונות הקיימים לכל אחד מהמסלולים. מאיפה הגיע הליסינג לשוק הפרטי?

להמשך קריאה »
נהיגה במצבי חירום
טיפים

נהיגה במצבי חירום

מה נציג בנהיגה במצבי חירום? כללי התמודדות במצבי חירום בנהיגה ככלל, כאשר ברכב מופיע כשל מכני חמור, ניתן עדיין לבצע

להמשך קריאה »

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: