הדרכת נהג חדש

תקנות התעבורה

תקנה 25 לתקנות התעבורה – בקיאות ברכב
לא ינהג אדם ברכב אלא אם הוא בקי בהפעלתו ובשימוש בו.

תקנה 26 לתקנות התעבורה – הנוהג ברכב
אדם שמתקיים בו אחד מאלה לא ינהג ברכב:

  • הוא שרוי במצב העלול לסכן את עוברי הדרך.
  • הוא נתון תחת השפעת סמים או משקאות משכרים.
  • הוא אינו מסוגל לנהוג ברכב בביטחון סביר מחמת מצב נפשו או מחמת חולשה או ליקוי גופני.

נהיגה ברכב החברה

לאחר אישור קצין הבטיחות בתעבורה אך ורק את/ה רשאי לנהוג ברכב החברה ולא אף אחד אחר.

נוהל 6 – מדבקה איך אני נוהג
בזמן נהיגתך ברכב יש אחריך מעקב, על הרכב נמצאת מדבקה עם מספר טלפון שאליו מדווחים כל עבירה תנועה שאת/ה עושה.

דגשים לנהג חדש

חובת תקופת הליווי לנהג חדש

נתוני תאונות הדרכים בכל העולם מראים כי נהגים צעירים חדשים מעורבים בתאונות באופן משמעותי יותר משאר האוכלוסיה.

ניסיון שנרכש בעולם מראה כי תהליך כניסה מדורג לעולם הנהיגה, שתקופת הליווי היא אחד משלביו, מסייע לנהג הצעיר לפתח תודעה בטיחותית, ממתן את נהיגתו ומוריד משמעותית את ההסתברות למעורבות בתאונות דרכים.

כיום תקופת הליווי גדלה לחצי שנה והיא מתחחלקת לשניים:
חלק ראשון – בשלושת החודשים הראשונים מחוייב הנהג החדש לנהוג עם מלווה לצידו לאורך כל התקופה, הן ביום והן בלילה.

חלק שני – בשלושת החודשים האחרונים, מחוייב הנהג החדש לנהוג עם מלווה לצידו רק בלילה (בין השעות 21:00 עד 06:00).

שלט נהג חדש

  • כל נהג בשנתיים הראשונות מיום הוצאת רישיון הנהיגה מחוייבת בנהיגה עם שלט נהג חדש.
  • השלט יותקן ברכב על השמשה האחורית החלקה התחתון בכדי שיראה לנהגים שאחרי הרכב.

הגבלת מספר הנוסעים

נהג שטרם מלאו לו 21 שנה רשאי להסיע 2 נוסעים בלבד מלבדו, אלא אם כן לצידו יושב מלווה.

דגשים לנהיגה נכונה ובטוחה

  • יש לבצע כיוון הגה, כיסא נהג, מראות וחגורות בטיחות לפני כל נהיגה. כיוון נכון הוא גורם מרכזי לנוחות בנהיגה ושליטה על הנעשה מסביב לרכב.
  • יש לשמור על מרחק סביר מהרכב שממול הן בנהיגה/עצירה וחניה.
  • מתן זכות קדימה להולכי רגל – יש לתת זכות קדימה להולכי רגל שעומדים על המדרכה בסמוך למעבר החציה או שחוצים שלא במעבר חציה.
  • בזמן נסיעה יש לשמור על מיקום נכון בנתיב (לא לסטות) ובזמן מעבר לנתיב אחר יש לעשות זאת במדורג ולא בחדות על מנת להיות ערוכים לשינוי כל שהוא שיכול לקרות.
  • יש להקפיד על מהירות נסיעה סבירה ושקולה בהתאם לתנאי הדרך.
  • יש להקפיד על עירנות וריכוז במהלך נסיעה ובמיוחד בנסיעה במקומות עמוסים במטיילים ולידים.

נהיגה לאחור

תקנה 45 לתקנות התעבורה:
נוהג ברכב לא יסע אחורנית אלא אם יש צורך בכך, ובמידת הצורך, ולאחר שנקט באמצעים הדרושים בנסיבות הקיימות כדי למנוע:

  • סיכון או פגיעה.
  • הטרדה או הפרעה.

אז איך בעצם נוהגים לאחור?

  1. לפני הנהיגה יש לסרוק בעיניים את השטחים המתים סביב הרכב. המראות מועילות מאוד ולרכב שיש מצלמת רוורס יש יתרון.
  2. מהירות הנסיעה לאחור תיהיה מהירות איטית ותוך כדי תנועה של הרכב, העיניים נעות בין המראות למסך המצלמה ואם מבנה הרכב מאפשר, יש להפנות את המבט לאחור בהפניות חטופות.
  3. אסור להתעלם מחיישני הרוורס, המתריעים ומהבהבים בקצב הולך וגובר ככל שהרכב מתקרב לגורם הסיכון.

נהיגה במעגל תנועה (כיכר)
כאשר באים להיכנס לכיכר יש לעשות זאת בזהירות רבה ובמהירות נמוכה ולתת זכות קדימה למכוניות הנוסעות בכיכר.

מעגל תנועה דו נתיבי

  • אם ברצוננו לפנות ימינה או להמשיך ישר, יש להשתלב בנתיב הימני של הכיכר ולאותת ימינה לפני היציאה.
  • אם ברצוננו להמשיך ישר או לפנות שמאלה או לעשות פרסה, יש להשתלב בנתיב השמאל של הכיכר ולפני היציאה לאותת ימינה.

מערכת ה – ABS

מערכת ה – ABS היא מערכת למניעת נעילת הגלגלים בזמן בלימת חירום והיא חיונית וחשובה מאוד בגלל שהיא מאפשרת לנו היגוי ושליטה ברכב במצב חירום.

בלימת חירום ללא מערכת ABS עשויה לגרום לסטייה ממסלול הנסיעה עד כדי התהפכות.
בזמן בלימת חירום עושיים להרגיש רטט בדוושת הבלם, וזאת בשל כניסת המערכת לפעולה. אין להרפות מהדוושה עד להשלמת הבלימה.

זיכרו כלל חשוב!!!
לא להפתיע ולא להיות מופתע = נהיגה בטוחה.

בברכת נסיעה נעימה ובטוחה.
קציני בטיחות בתעבורה,
לופו ניהול ציי רכב.

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים שקשורים למאמר שקראתם "הדרכת נהג חדש":

נהיגה במצבי חירום
טיפים

נהיגה במצבי חירום

מה נציג בנהיגה במצבי חירום? כללי התמודדות במצבי חירום בנהיגה ככלל, כאשר ברכב מופיע כשל מכני חמור, ניתן עדיין לבצע

להמשך קריאה »

לחיפוש מאמרים ומידע נוסף: